Övergripande information
Målgrupp: För åldrarna 8-11 år.
Längd: Cirka 50 minuter.
Publik: 70 personer (totalpublik, både vuxna och barn).
Biljettbokning: Endast skolföreställningar hösten 2019. För våren 2020: Kulturcentralens biljettbokning.
Urpremiär på Teater 23: Den 6 September 2019.
Om föreställningen
Möt kollegorna doktor Bloom och doktor Andersson! Två zoologer som kan det mesta om naturen, i synnerhet om daggmaskarnas spännande liv.
De båda doktorerna har nu bjudit in till en hejdlös och intensivt underhållande föreläsning, som kommer att revolutionera hur vi ser på djuren som lever bland oss. Det finns nämligen en hemlighet som inte djuren vill att vi människor ska veta om. Alla bevis pekar på detta, om man bara vet hur man ska tolka tecknen!
Den Stora Konspirationen är ett fantasifullt och absurt stycke föreläsningsteater om vilda konspirationsteorier, hemlighetsfulla sammansvärjningar och om att bygga upp sin egen alternativa bild av verkligheten. Med halsbrytande fart, humor och lekfullhet tar våra zoologer med sig publiken på en resa ner i kaninhålet (och tillbaka upp igen).
Manuset till Den Stora Konspirationen är skrivet för Teater 23 av dramatikern Gustav Tegby, senast aktuell på Teater 23 med dramatiseringen av den kritikerrosade föreställningen Fulet.
För regin står Jörgen Thorsson, regissör och skådespelare som nu återvänder till Teater 23 efter 2009 års Flodhästar och andra hästar. Jörgen har även komponerat den nyskrivna musiken till föreställningen.
Den Stora Konspirationen hade urpremiär den 6 september 2019.
Produktion
På scen: Gunilla Andersson & Gustav Bloom.
Manus: Gustav Tegby.
Regi & musik: Jörgen Thorsson.
Scenografi & kostym: Leif Persson.
Ljus: Anna Nässlander.
Videoproduktion: Bloody Honey.
Konstruktion: Måns Ekander.
Rekvisita: Désirée Holmberg & Lo Wipp.
Ljudteknik och syntolkning: Narjes Al-Ansari.
Produktion: Iben West & Stina Engquist.
Urpremiär på Teater 23: Den 6 september 2019.
Nedladdningsbart material
Tips: För att ladda ner en fil, högerklicka på länken och välj "Spara som".
Elevbrev inför teaterbesöket:
Fördjupningsmaterial efter teaterbesöket:
Utbudsblad med turnéinformation:
Pressmeddelande:
Press- och föreställningsbilder samt affisch:
- Fotona är fria att användas mot att fotograf Amelie Herbertsson (länk, öppnas i nytt fönster) anges i samband med publicering.
- Loggan och affischen är gjord av Bloody Honey (länk, öppnas i nytt fönster).
Föreställningen i media
Förhandsreportage
Sydsvenskan 2019-09-05. "Daggmaskar, forskare och konspirationsteorier intar Teater 23" (länk, öppnas i nytt fönster): " Målet är att publiken ska gå härifrån och inte vara riktigt säkra, var det de såg sant eller falskt?"
Recensioner
Skånska Dagbladet 2019-09-09. "Angelägen barnteater om konspirationer" (länk, öppnas i nytt fönster): "Inte minst ligger det i tiden när så mycket av vår världsbild, inte minst för barnen, formas av sociala medier och det som skrivs på mindre seriösa sajter på nätet..."
Turné- och tekniska uppgifter
Målgrupp: För åldrarna 8-11 år.
Längd: Cirka 50 minuter.
Publik: 70 personer (totalpublik, både vuxna och barn).
Lokal: 8 gånger 12 meter fri, plan yta. 3 meter fri takhöjd över hela scenytan. Tänk på att utrymningsvägar ej ingår i den fria ytan. Användande av rökmaskin är önskvärt, men ej ett krav.
Mörkläggning: Ja, total.
El: 3-fas. 16 ampere, Europahandske.
Byggtid / Rivtid: Fyra timmar / Två timmar.
Bärhjälp: 2 vuxna personer (minst 18 år) med god kunskap om lokalen under hela bär-, bygg- och rivtiden. OBS! Tunga lyft.
Turnépris inom Skåne: 14 000 kronor för första föreställningen. 9900 kronor för följande om bygget kan stå kvar. 25 % moms tillkommer.
Turnépris övriga Sverige: 12 900 kronor för första föreställningen. 9900 kronor för följande om bygget kan stå kvar. 25 % moms tillkommer.
OBS: Reseersättning på 70 kronor/mil, traktamente och logi för tre personer tillkommer på turné utanför Skåne.
Bokningsbar för turné: Våren 2020 / Hösten 2020 / Våren 2021.
Bokningar: Mario Castro Sepulveda. Tel. 040-30 32 23 eller Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den..
Marknadsföring och turné: Mario Castro Sepulveda.