Övergripande information

Målgrupp: För 9-11 år.

Längd: Cirka 45 minuter.

Publik: 40 personer (totalpublik, både vuxna och barn).

Syntolkning: Vi syntolkar samtliga föreställningstillfällen. Introduktionen till syntolkningen finner du längre ner på denna sida. Mer info finns på vår sida om tillgänglighet (öppnas i nytt fönster)

Spelas: På Teater 23 kl. 14.00 & 16.00. Dörrarna öppnas en kvart innan. 

 


Om föreställningen

 

Bild på föreställningens logga.

 

 

Malmö Scenfest har för närvarande problem med sin hemsida, därför går det just nu inte att förboka biljetter. Alla resterande biljetter kommer ges ut på plats på Teater 23 15 minuter innan föreställningen börjar. 


För mer info om Malmö Scenfest, besök deras facebookevenemang. Du kan också läsa hela programmet här.

På Salong Koinoor är det aldrig en lugn stund. Papiljotter ska rullas, toppar ska trimmas och askfat ska tömmas. Ann Katrin spenderar varenda eftermiddag på mammas salong med att sopa upp hårrester och servera kaffe. Hon drar sig för att gå hem. Där är det så tyst och tomt. För att fly ensamheten fantiserar hon istället om livet utanför hemmets fyra väggar.

Salong Koinoor är en discoglittrande och humoristisk föreställning om hur det är att hitta sin plats i livet i en ålder då relationer blir allt krångligare. Om känslan när bästa kompisen hellre vill hänga med en annan tjej klassen, vad som händer när man drar en förhastad lögn om en storebror som är fotbollsstjärna, och hur man med en mums-mums kan tysta klassens mobbare.

Ann Katrin Andréasson tar publiken med på en resa tillbaka till 70-talet och använder teaterns magiska förmåga att snabbt förflytta publiken mellan skolgård och dansgolv, vemod och glädje. Allt ackompanjerat av glittrande sångnummer under discokulans sken. Välkommen till Salong Koinoor!

Ann Katrin Andréasson har skrivit manus, regisserar och är skådespelare i föreställningen. Hon har många års erfarenhet av att medverka på Teater 23:s scen och på sistone har man kunnat se henne i bland annat Förslag till framtiden, Fulet och Pudlar och pommes.

Brita Björs står för regiöga, ljudläggning och sångtexter. Hon har sin grund i folkmusiken och är verksam som frilansande sångare, musiker, musiklärare, kompositör och scenkonstnär. I hennes breda repertoar kan man bland annat finna familjebandet Brita & Max, Skånska kören i Lund som leds av Brita, samt soloföreställningen Folkmusikens Queen B.

Salong Koinoor hade urpremiär 18 september 2020.

 


Produktion

Manus, regi och medverkande: Ann Katrin Andréasson.

Regiöga, ljudläggning och sångtexter: Brita Björs.

Scenografi & kostym: Kajsa Hilton-Brown.

Ljus: Iben West.

Konstruktion: Måns Ekander.

Rekvisita: Désirée Holmberg.

Maskkonsultation: Agneta von Gegerfelt.

Skrädderi: Leif Persson.

Ljudteknik och syntolkning: Narjes Al-Ansari.

Marknadsföring och turné: Mario Castro Sepulveda.

Produktion: Stina Engquist.

Urpremiär på Teater 23: 18 september 2020.

 


Nedladdningsbart material

Tips: För att ladda ner en fil, högerklicka på länken och välj "Spara som".

Elevbrev inför teaterbesöket:

Pedagogiskt fördjupningsmaterial:

Utbudsblad med turnéinformation:

Pressmeddelande:

Press- och föreställningsbilder samt affisch:

Foto på Fru Johansson i torkhuven.Högupplöst version

Lågupplöst version

Fru Johansson i torkhuven.

Foto på Mamman i salongen.

Högupplöst version

Lågupplöst version

Mamma i salongen.

Foto på Ann Katrin ensam hemma.Högupplöst version

Lågupplöst version

Ann Katrin ensam hemma.

Foto på Ann Katrin som sjunger.Högupplöst version

Lågupplöst version

Ann Katrin sjunger.

Foto på klasskamraterna Svanen och Nina.Högupplöst version

Lågupplöst version

Klasskamraterna Svanen och Nina.

Foto på soldaten.Högupplöst version

Lågupplöst version

Soldaten.

Foto på Ann Katrin och klasskamraterna på taket.Högupplöst version

Lågupplöst version

Ann Katrin och hennes klasskamrater på taket.

Foto på Ann Katrin i salongen.

Högupplöst version

Lågupplöst version

Ann Katrin i salongen.

Bild på föreställningens affisch.Högupplöst version

Lågupplöst version

Föreställningens affisch.

 Bild med texten: foton kommer!

Högupplöst version

Lågupplöst version

Föreställningens logga.

  


Syntolkning

Information om Teater 23:s syntolkning:

Teater 23 har utvecklat en lösning för syntolkning som gör att våra föreställningar är syntolkade vid varje speltillfälle, oavsett om vi spelar hemma eller ute på turné.

 

Introduktion:

Här följer introduktionen till syntolkningen av Salong Koinoor:

Ljudfiler:

 

 
 
Textversion:

01. Scen- och rekvisitabeskrivning:

Till höger på scen står en svart disk med Salong Koinors neonskylt. Salong står i skrivstil och under det står Koinoor med stora bokstäver i fet stil. Under texten finns bilden av en sax. Allt detta omsluts av konturen av en diamant. 

På disken står två dockhuvuden till höger och en liten kundbok och radio till vänster. Under skylten på disken finns ett litet hyllplan där Rebeckas huvud står. Disken har ett svart läderliknande tyg sytt med stora kors liknande svarta kakelkvadrater på sidorna. När disken vänds förvandlas den till en vit tegelmur.

Mitt på scenen står ett avlångt vitt bord med rundade hörn. Ovanpå detta står en enorm spegel och två smala på sidorna som går att vinkla. Alla tre har sin egen träram. Bordet är av trä undertill av sorten mahogny. Med smala träben och trälådor. Längs med sidorna av bordet och speglarna finns två vinklade dörrar klädda i samma svarta material som disken.

På bordet står det en gyllene hand med ringar på, tre hårspolar i olika färger och ett askfat till vänster,  hårspray, hårborste och hårfön till höger. Framför står en arbetsstol klädd i brun läderimitation och en turkos torkhuv till höger.

Scengolvet är svart och blankt och format som en diamant med den spetsiga delen baktill och ljusramper framtill. Längs med sidorna baktill hänger svart vecklat tyg.


02. Kostymbeskrivning:

Ann Katrin har blå jeans med fickor och utsvängda ben som på 70-talet. Brun T-shirt med gul halsringning och ett litet märke med ett A och Partille skrivet under på vänster sida i brösthöjd. På ryggen finns ett stort märke i form av siffran 2. Hon har Mörkbrunt långt hår i två flätor. På fötterna har hon röda Converse-skor med vita snören och vita strumpor. Hon bär ibland en stor röd axelremsväska där det står Adidas i vitt.

Fru Johansson bär en stor Turkosblå frisörscape som täcker armar och som går nästan ner till golvet. Capen har extra vadd insytt så att hon ser stor ut. Håret är rullat på hårspolar i olika färger samlade under ett blått hårnät. Hon har stora glasögon, cigarett i ena handen och ett askfat i andra.

Ann Katrins mamma har en orangerosa och guldmönstrad rock med knappar framtill, stora fickor och uppstående krage.Hon har rödbrunt hår friserat i den så kallade Treklövern, vilket betyder att håret är kammat till tre stora bollar. Hon har ett tygdiadem med ett smycke i form av en sten längst fram. När hon gör entré har hon en stålkam i vänster hand, en sax i höger och löshår i fickan.

Fem andra karaktärer spelas bland annat med hjälp av dockhuvuden som ser ut som barn i ca 10-11 årsåldern.

Svanen har ljusblont lockigt långt hår med lite hår i en tofs i ljusblå rosett och blåa ögon.

Nina har lite bredare ansikte, svart småkrulligt halvlångt hår och gröna ögon.

Rolf har långt blont uppklippt hår och ett blågult pannband. Blåa ögon och smilgropar.

Daniel har rött kort spretigt hår. Fräknar, små röda ögon, röda ögonbryn och utstående stora tänder.

Rebecca har brunt halvlångt rakt hår med lugg. 

Svanen och Nina görs även som handdockor i en scen. Då trär Ann Katrin en blond tupé med Svanens frisyr på ena handen och en svart postisch som ser ut som Ninas frisyr på andra. Hon använder en ring med två blå pärlor och en med gröna som blir deras ögon. På tre av fingrarna på vardera hand är det målat rött på fingertopparna som då ser ut som munnar när de pratar.

 


Föreställningen i media

Recension i Skånska Dagbladet 2020-09-19. "Magiskt teateräventyr i frisersalong" (PDF, öppnas i nytt fönster)”Salong Koinoor är teater när det är som allra bäst och Ann Katrin Andréasson gör en imponerande insats - som ensamskådespelare fångar hon ensambarnet in i minsta färgnyans samtidigt som hon generöst visar på teaterns alla fantastiska möjligheter.”